Inleiding
Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG-wetgeving geldt voor ieder bedrijf en/of organisatie die persoonsgegevens verwerkt. Bij de nieuwe AVG is het van belang dat u weet dat persoonsgegevens worden verzameld en wat uw rechten hierbij zijn. Met deze privacyverklaring brengen wij u op de hoogte van ons privacy beleid.
Artikel 1 Bedrijfsinformatie
- Bedrijfsgegevens: Hoezen Advocatenkantoor, gevestigd aan de (7101 DT) Gasthuisstraat 47 te Winterswijk.
- Hoezen Advocatenkantoor is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel in Arnhem met registratienummer 09213311. Het is een onderneming die bestaat uit natuurlijke personen en voldoet aan de eisen die daaraan door de Nederlandse Orde van Advocaten worden gesteld.
- De advocaten die werkzaam zijn bij Hoezen Advocatenkantoor zijn ingeschreven als advocaat in Nederland bij de Nederlandse Orde van Advocaten, Neuhuyskade 94 te (2596 XM) Den Haag.
Artikel 2 Rechtsgronden voor de verwerking van persoonsgegevens
- De AVG-wetgeving schrijft zes rechtsgronden voor op basis waarvan bedrijven persoonsgegevens mogen verwerken. De volgende rechtsgronden zijn op Hoezen Advocatenkantoor van toepassing:
- u geeft als betrokkene toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden;
- de verwerking is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij u partij bent.
- Het doel van de gegevensverkering is advocaat-cliëntrelatie. Aangezien u cliënt bent op ons kantoor en u bijstand nodig heeft van een advocaat, of althans hierom heeft verzocht, dienen uw persoonsgegevens met dit doel te worden verwerkt. Hoezen Advocatenkantoor gebruikt uw gegevens enkel voor de behartiging van uw belangen en uw zaak.
Artikel 3 Categorieën persoonsgegevens
- Uw persoonsgegevens worden door ons verwerkt omdat u wordt bijgestaan door één van onze advocaten. U bent derhalve cliënt op ons kantoor. Aangezien u cliënt bent op ons kantoor en u bijstand nodig heeft van een advocaat, of althans hierom heeft verzocht, dienen uw persoonsgegevens te worden verwerkt.
- De volgende gegevens worden verwerkt:
- NAW-gegevens
- geslacht (t.b.v. aanhef)
- geboortedatum
- BSN
- telefoonnummer(s)
- e-mailadres(sen)
- zaakgerelateerde gegevens
- Om u op juiste wijze te kunnen bijstaan kan het voorkomen dat uw persoonsgegevens moeten worden doorgegeven aanderden, waaronder een advocaat van de wederpartij, rechterlijke instanties en/of gemeentelijke instellingen. Dit is u bekend. Op initiatief van de behandeld advocaat zal dit worden gedaan.
Artikel 4 Bewaartermijn gegevens
Uw persoonsgegevens zullen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk. Vanuit de Nederlandse Orde van Advocaten is ons kantoor echter verplicht de gegevens – na sluiting van het dossier – te archiveren en te bewaren. Gedegen informatie- en documentbeheer is noodzakelijk. Met betrekking tot het bewaren van documenten gelden de volgende bewaartermijnen:
- zaakdossiers: 20 jaar na het afsluiten van een zaak (artikel 7:412 BW jo artikel 3:310 BW)
- administratieve gegevens: zeven jaar
Artikel 5 Delen van persoonsgegevens met derden
Hoezen Advocatenkantoor verstrekt uw persoonsgegevens enkel indien dit nodig is voor behandeling van de zaak, oftewel de behartiging van uw belangen. Voor zover andere kantoren/bedrijven uw gegevens in opdracht van ons verwerken, sluiten wij hiermee een verwerkersovereenkomst. Op deze wijze worden uw persoonsgegevens behandeld conform de AVG.
Artikel 6 Geen toestemming verwerking persoonsgegevens
Indien u geen toestemming verleend voor de verwerking van persoonsgegevens, kan Hoezen Advocatenkantoor u niet bijstaan. Immers kan geen bijstand worden verleend indien uw gegevens niet kunnen worden verwerkt. Gegevensverwerking is dus een wettelijk en noodzakelijke voorwaarde voor bijstand van een advocaat. Indien u geen toestemming verleend voor de gegevensverwerking, houdt Hoezen Advocatenkantoor zich het recht voor om u niet als advocaat bij te staan.
Artikel 7 Inzage, rectificatie en verwijdering persoonsgegevens
U heeft recht om de opgenomen gegevens in te zien, te veranderen of te verwijderen. Indien u hiervan gebruik wilt maken, dient u hiertoe een schriftelijk verzoek in te dienen bij ons kantoor. De contactgegevens staan opgenomen in artikel 1.1.
Artikel 8 Intrekken toestemming
- Indien u uw toestemming voor de gegevensverwerking weer wilt intrekken, dient u dit schriftelijk kenbaar te maken aan ons kantoor. De contactgegevens staan opgenomen in artikel 1.1.
- Verwijdering van persoonsgegevens uit ons systeem is mogelijk. Het is niet mogelijk om het tot dan toe aangelegde zaakdossier volledig te vernietigen of te verwijderen. U wordt verwezen naar de inhoud van artikel 3. Het zaakdossier blijft immers 20 jaar bewaard. Dit is een wettelijke verplichting. Uw persoonsgegevens zullen dus kunnen worden ingezien in het zaakdossier wat in dat geval is gearchiveerd.
Artikel 9 Klacht
- Uiteraard willen wij u zo goed mogelijk van dienst zijn. Indien u echter ontevreden bent over de verwerking van uw gegevens, heeft u het recht om een klacht in te dienen. U dient uw klacht allereerst aan ons kantoor voor te leggen. Wij zullen uw klacht binnen vier weken na binnenkomst van de klacht afhandelen.
- Indien wij er niet in slagen om uw klacht naar tevredenheid af te handelen, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens, postbus 93374, 2509 AJ Den Haag.
Artikel 10 Beveiliging
Uw persoonsgegevens worden bij ons beveiligd. Wij hebben passende maatregelen genomen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact met ons op via info@hoezenadvocatenkantoor.nl